fredag 17. juli 2009

Deilige Speltbrød !

Jeg fikk en herlig oppskrift av min
mor som gir oss utrolige deilige
speltbrød, som jeg gjerne vil dele
med dere alle!


1 1/2 kg fint speltmel
1/2 kg sammalt spelt
1 pose tørrgjær
2 ts salt
2 never havregryn
2 never solsikkekjerner
1 neve linfrø
1 1/2 liter fingervarmt vann
5 ss rapsolje/olivenolje
2 ss flytende honning
Du kan selvfølgelig ta de
frøene du ønsker i brødet....
jeg har tatt sesamfrø, linfrø og
solsikkefrø også på toppen før steking!

Alt dette røres godt sammen
for hånd og settes til heving under
lokk på et lunt sted i ca 1 time.



Deigen er en ganske seig masse ...
og denne skal etter hevingen fordeles
i to store brødformer.
Ingen røring etter hevingen altså :-)



Skal stekes på nederste rille på 225 grader i 45 min.

Når brødene er ferdig... ta dem ut
av formen .. snu dem på hodet og stek dem
i ytterligere 10 minutter.

Da får du en herlig skorpe :-)



Mmmmmmmmmm....
det lukter himmelsk og smaker
veldig godt :-)
GOD HELG !!!!!!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar