søndag 23. februar 2014

VÅR RULLER

 
 
YEY!!!!
Da har jeg endelig fått prøve meg på vår-ruller
også! Syns det tar ganske lang tid... men det
var virkelig verdt det siden de ble så goooode :-)
 
 
 
 
Jeg gikk i butikken og letet febrilsk etter fiskesaus!!!!
Etter 5 minutter med flakkende øyne og ingen fiskesaus,
fant jeg ut at det var vel bare myyyye lurere å SPØRRE !!!
 
 Mannen i butikken var mer enn behjelpelig! Han spurte om jeg
skulle lage vårruller med de glass-nudlene jeg hadde i armkroken.
Ja sa jeg.... Nei, sa han... nappet de ut av armen min og viste meg
akkurat de jeg skulle bruke! Fant frem alle ingredienser jeg trengte
til å lage vårruller! Han var sååå hyggelig og jeg var godt fornøyd med
å få hjelp til å finne alt jeg trengte :-)
 
 
 
 
1 pk med nudler (vermicelli)
500 gram med valgfritt kjøtt
(jeg brukte halvt om halvt med svin og kylling kjøttdeig)
ca 400 gram hodekål i tynne strimler
ca 400 grovt revet eller strimlete gulrøtter
salt
fiskesaus
krydderpose til vårruller
soyasaus
2-3 fedd hvitløk
chili
1/2 vanlig løk, fint snittet
rispapir, follipapir
 
 
 
 
 
Legg glassnudlene i varmt vann til de er myke, ca 5 min. Klippes
eller kuttes ca 5 cm lange lengder. Hakk kjøttet og stek det sammen
med hvitløk, løk, chili og smak til med krydder og soyasaus og fiskesaus.
Så tok jeg kålen og gulroten oppi. Når det hadde surret seg ferdig (til jeg syns
det så ferdig ut), tok jeg det av platen og vendet inn nudlene.
 
 

 
Avkjøl det hele litt.
Ta frem et rispapir på et fuktig kjøkkenhåndkle
med et hjørne mot deg. Fordel ca 1 1/2 ss fyll i midten av
rispapiret. Brett kantene mot midten, rull vårrullen tett sammen
og forsegl kanten med vann.
Gjenta med resten av rispapirene og fyllet.
 
 

 
 
Siden dette var første gang jeg lagde vårruller så prøvde jeg
to stekemetoder. Både på stekepannen og i ovnen.
 
De ble like fine og like gode... så jeg kommer
til å steke alle på stekepannen neste gang.
 
 
 
 
Noe 'maten-på-fatet-bilde' ble det altså
ikke ;-) Vi gledet oss sånn til å smake og
de forsvant i en fei! De ble servert med
ris og sweet Chili dip saus. Knallgode ble de
og både store og små ble mette !
 
 
:-)


1 kommentar:

  1. Takk for oppskriften. Vårruller er utrolig gode,
    så jeg skjønner de forsvant i full fart.
    Jeg har også spist en "magrere" variant av vårruller.
    De var penslet med litt olje og stekt i steikovnen. Utrolig gode de også:-)

    SvarSlett