onsdag 14. september 2011

Heklete håndduker

 Jeg fant oppskriften i et blad
og jeg forelsket meg helt i de!!! Så ble bladet
lagt bort og glemt! 
Og jammen fant jeg det ikke igjen....
heldiggrisen meg ;-)

Herlige farger som man selvfølgelig kan
velge helt selv ... og selv om jeg i utgangspunktet
liker rolige jordfarger... så syns jeg disse var 
vakre med litt andre farger :-)

 Bruk farge A og lag en kjede av 70 lm + 1

R1:Snu,Lag 1 lm. 2 fm, *hopp over 3 lm, 7 st i neste lm, hopp over 3 lm, 3 fm* ; gjenta *-* runden ut og avslutt med 2 fm.

R 2: Snu, Bytt til farge B og lag 2 lm. lag 4 st sammen over fm,fm,st,st i forrige runde, *3 lm, 3 fm, 7 st sammen over st, st , fm, fm, fm, st, st i forrige runde* ;gjenta *-* runden ut, og avslutt med 4 st sammen over st,st,fm,fm i forrige runde, lag ingen snumasker.

R 3: Snu, lag 2 lm, Lag 4 st sammen, *hopp over 3 lm, 3 fm, hopp over lm-buen , lag 7 st sammen* : gjenta *-* runden ut, avslutt med 2 fm, lag ingen snumaske.

R 4: Snu, Bytt til frge A og lag 1 lm. 2 fm, *3lm, 7 st sammen over st,st,fm,fm,fm,st,st i forrige runde, 3 lm, 3 fm* Gjenta  *-* runden ut og avslutt med 2 fm, lag ingen snumaske.

Gjenta runde 1 - 4 til håndduken har fått sitt ønsket mål :-)

Kanten:
R1: Hekle fm med hvitt rundt hele kanten. 
R2: Lag en picot-kant: 3 lm, ta sammen med 1 kjm i tredje lm fra nålen, hopp over 1 fm og fest med en fm i neste fm. Fortsett runden  og husk å lage en løkke til oppheng ;-)


 Jeg har oversatt oppskriften fra svensk...
selv om det ikke er så vanskelig så syns
jeg det var litt knotete å skjønne i begynnelsen...
men det gikk bare fint !!

Håper jeg har fått skrevet den rett ned og
lykke til til dere som vil prøve de ut ;-)

Tudelu ;-)

5 kommentarer:

  1. Ååå såå fiiine=) så flink du è!!Takk før at du vil dele oppskriften med oss her =)

    SvarSlett
  2. Kjempeflotte! Takk for at du deler oppskrift.

    SvarSlett
  3. Jeg tenkte at folk er så utrolig flink til å dele oppskrifter .... Så nå var det virkelig min tur ;)

    SvarSlett
  4. Så fine! Likte den grønne og hvite :)
    Laget en slik klut en gang, men tror jeg brukte feil type garn...

    Ha en finfin dag frøken!
    Klemmer*

    SvarSlett
  5. Du er kjempe flink, fine grytekluter du har laget.
    Takk for du deler oppskriften med oss.
    Ha en strålende dag.

    SvarSlett